Proje 4.1 
Enerji Verimliliği ve Isıl İletkenliği Yüksek, Hafifletilmiş Yeni
Termoplastik Hibrit Nanokompozit Tabanlı Batarya Kutusu Geliştirilmesi
 

Gelişmekte olan elektrikli otomobil sektöründe otomotiv üreticileri, otomobil aksamlarını hafifletmek suretiyle kat edilen yola göre elektrik tüketimini azaltma yönünde çalışmalar yapmaktadır. Bundan dolayı otomobil tasarımında plastiklerin rolü, hem modern bir otomobilin performans özelliklerine hem de bu performansa daha uygun maliyetle ulaşılabilmesi açısından kritik hale gelmiştir.

Projede, elektrikli araçlarda batarya kutusunun polimer kompozitten yapılarak menzili uzatmak amacıyla hafifletme sağlanması hedeflenmiştir. Bu hedefe yönelik olarak proje; pm-katalizörü ile sentezlenen poliolefinlerin nano grafen ve/veya hekzagonal bor nitrür ile takviye edilerek kompozit hazırlanması, kompozitlerin karakterizasyonu ve parça üretimi yapılarak batarya sisteminde performans testlerinin uygulanması çalışmalarını kapsamaktadır.

PY: Prof. Dr. F. Seniha GÜNER (İTÜ)

Proje 4.2 
Otomotiv Sektöründe Kullanılan Ağaç Bazlı Kompozitlere
Alternatif Hafif ve Sürdürülebilir Kompozit Malzemelerin Geliştirilmesi

Günümüzde otomotiv sektörü, yakıt maliyetlerinin düşürülmesi ve karbondioksit emisyonlarının azaltılması konusunda her geçen gün artan çevresel baskılar ve şirket politikalarıyla karşı karşıyadır. Bu durum karşısında, otomotiv sektörü, çevreye duyarlı, çalışanların sağlığını ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlayacak biyolojik esaslı, sürdürülebilir ve yenilenebilir kaynaklarla üretilen malzemelere yönelik araştırmalara yönelmiştir. Bu doğrultuda, projede temiz enerji dönüşümünde etkisi olan elektrikli/hibrit araçla için sürdürülebilir, doğal lif takviyeli, hafifletilmiş kompozit levhaların üretimi ve araç üstü entegrasyonu gerçekleştirilecektir.

Proje kapsamında, hammadde olarak sürdürülebilir kaynaklardan elde edilen bitkisel doğal lifleri kullanarak, otomotiv endüstrisinin gerekliliğini sağlayacak mekanik ve fiziksel özelliklere sahip, hafif, çevre-insan sağlığı açısından standartlara uygun kompozit levha üretilmesi amaçlanmaktadır. Doğal lifleri kullanılarak daha hafif malzeme elde edilmesiyle aracın taşınan ağırlığı azalarak, yakıt tüketimini ve karbondioksit salınımının azalmasına katkı sağlanacaktır. Doğal lif kaynaklarının kullanıldığı kompozit levha üretim sürecinde formaldehit ve solvent emisyonları açığa çıkarmayan biyo-bazlı/hibrit tutkallarla çalışılması planlanmaktadır.

PY: Mustafa ULUÇ (TEMSA Skoda)