Proje 5.1 
PEM Yakıt Hücresi ve İçten Yanmalı Motorlar (İYM) için Uygun Hidrojen Esaslı Yakıt Özelliklerinin Geliştirilmesi

Bu proje, Türkiye'nin enerji arz güvenliği, atık yönetimi ve ekonomik büyüme hedefleri doğrultusunda geleceğin enerji taşıyıcısı olan hidrojen üretimini hedeflemektedir. Şeker pancarı küspesinden hidrojence zengin gaz üretimi, enerji arz güvenliğini artırmak ve çevresel sürdürülebilirliği desteklemektir. Proje kapsamında yapılacak çalışmalar Türkiye'nin enerji stratejilerinin sürdürülebilir, çevre dostu ve güvenli olarak şekillendirilmesine olumlu etkiler yaratacaktır.


PY: Prof. Dr. Nezihe AYAS (ESTÜ İTAM)

Proje 5.2 
Otomotiv Uyumlu PEM Tipi Yakıt Pili Modül ve Sistem
Bileşenlerinin Üretimi ve Entegrasyonu

PEM yakıt pilleri yüksek enerji yoğunlukları ve verimlilikleri ile elektrikli araç itki sistemlerinde mesafe arttırıcı olarak en uygun sistemlerdir. Projede, ölçeklendirilmeye uygun olan 1 kW (300 mW/cm2) çıkış gücüne sahip PEM yakıt pilinin tasarlanması ve THS 6 seviyesinde bir ürün prototipinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Bu kapsamda; karbon destekli (grafen vb.) Pt’li ve Pt’siz katalizör üretimi ve grafen oksit katkılı sülfolanmış polisülfon membran sentezi, karbon/iyonomer oranı, mürekkep oluşturma ve membran ön-şartlandırma gibi ön hazırlıkların ardından membran elektrot üniteleri (MEÜ) geliştirilecektir. Özgün bipolar plaka tasarımı ile üretilecek plakalardan yığın hazırlama aşamasını, MEÜ ve hücre yıpranma modellerinin geliştirilmesi, sızdırmazlık sağlayacak conta sistemleri ile performans sağlayacak yığın üretimi çalışmaları oluşturmaktadır. Ardından, yığın entegrasyonu ile otomotiv uyumlu sistem geliştirilecektir. Elde edilecek çıktılar, ülkemizin bu alanda önemli bir ticari potansiyel yakalamasını olanak sağlayacak ve rekabet gücünü artıracaktır.

PY: Prof. Dr. Nilgün KARATEPE YAVUZ (İTÜ)

Proje 5.3
Alternatif Yakıtlı Menzil Uzatıcı Motorların Geliştirilmesi

Projenin hedefi Yeşil Mutabakat Eylem Planı, Sürdürülebilir Akıllı Ulaşım başlığında belirtilen alternatif yakıtların kullanımı ile zararlı egzoz gazlarının azaltılmasıdır. Proje kapsamında, klasik pistonlu araştırma motoru ve dönel pistonlu (Wankel) motorlarının, farklı kullanım amaçlarına göre, alternatif yakıtlar (metan, hidrojen ve karışımları) ile çalışarak özellikle karbondioksit emisyonunda benzin yakıtına göre %20 – 30 ’a varan azalmalar elde edilmesi hedeflenmektedir. Çalışmada her iki motorun menzil uzatıcı sistemler için karşılaştırması yapılacaktır. Tek boyutlu termodinamik modeller ve çok boyutlu hesaplamalı akışkanlar dinamiği modelleriyle de optimizasyon çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca diğer bir araştırma grubu tarafından şeker pancarı atığından elde edilen biyogaz da alternatif yakıt olarak kullanılacaktır. Sonuç olarak hidrojenin motorlarda kullanımının CO2 emisyonlarını azaltma potansiyeli farklı açılardan incelenecektir.

PY: Doç. Dr. O. Akın KUTLAR (İTÜ)